אמצעים טכנולוגיים ככלי לשיפור התקשורת
השימוש בטאבלט לאנשים עם מוגבלויות שונות כבר קיבל מקום של כבוד ב'ויקיפדיה' תחת הערך של מחשב לוח (לגלול למטה עד לערך של "מחשבי לוח לשירות אנשים עם מוגבלות"), ובהקשר לכך תוכלו לראות את השימוש שעושה משרד החינוך בטאבלטים או אייפדים במסגרות של החינוך המיוחד, ולהמשיך לקרא כיצד השימוש באמצעים טכנולוגיים מסוגים שונים, יכול לעזור לילדים עם צרכים מיוחדים.
צירפתי לכם גם מצגת המדברת על נושא זה של שילוב האייפד בחינוך המיוחד, ומי שמעוניין, יוכל לקרא עוד על יתרונות התקשוב שיש במסגרות אלו, ולקרא גם את הכתבה – "שימוש חופשי בטכנולוגיה מסייעת מבוססת מחשב כדי לתמוך בתלמידים בעלי מוגבלויות בתהליך הכתיבה".
בהקשר לנושא האוטיזם, במאמר שפורסם על ידי המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי (איכילוב) בשם "פורצים את החומה השקופה – אבחון אוטיזם בילדים ונוער" – מאמר שנכתב בהקשר למרכז "מראות" שממוקם שם ובו מתבצע אבחון וטיפול לילדים ונוער על הרצף האוטיסטי, ישנה גם התייחסות לנושא זה, ונכתב שם במאמר, שהעובדים שם במרכז נעזרים באייפדים בעבודתם עם הילדים והנוער שעל הרצף האוטיסטי, מאחר והם מהווים כלי עזר בכל מה שקשור למיומנויות תקשורת.
כמו כן, במאמר שפורסם באתר של הקרן להפרעות על הספקטרום האוטיסטי – Autism Spectrum Disorder Foundation סקרו שם מדוע האייפד הוא כלי למידה כל כך חיוני ועוזר עבור ילדים שסובלים מאוטיזם.
ומי שמעוניין, יוכל לצפות במצגת שסוקרת תחום זה של השימוש בסיוע טכנולוגי לבעלי צרכים מיוחדים ועל היתרונות הגלומים בכלי זה שבין היתר יכול לשמש ככלי תקשורתי ולאפשר בכך לחדור לעולמם הפנימי שהגישה לשם ללא השימוש בטכנולוגיה הזו לעיתים היא מאוד קשה. בנוסף במצגת ישנה התייחסות לכך שהשימוש באמצעים אלו מאפשרים גם להעלות את הדימוי העצמי שלהם.
עדויות אישיות שונות לגבי השינוי העצום שחל אצל בעלי לקות תקשורתית בעקבות השימוש שלהם במחשב או בטאלבט, ניתן למצוא בכתבה שפורסמה על שני צעירים אוטיסטים ברמת תפקוד נמוכה (אחד הצעירים שבכתבה – עידו, כותב בלוג, אז למי שמעוניין לקרא בו יוכל לעשות זאת בלינק הזה), ובמגוון כתבות נוספות כדוגמת הכתבה שפורסמה באתר החדשות הכלכלי – "כלכליסט" בשם "מסך נוגע ללב", ובכתבה נוספת שפורסמה שם שנקראת "על הכוונת: אוטיזם".
כמו כן תוכלו למצוא התייחסות לכך במאמרים שפורסמו ב – ynet, וב – TheMarker, ובמאמר נוסף שדיבר על השימוש של מתבגרים עם אוטיזם בטאבלט במסגרת הבית ספרית (בדף עצמו יש להיכנס ללינק הממוקם בסיום הכתבה, יש שם מצגת על זה).
כאמור, לההתפתחותה המואצת של הטכנולוגיה הזו שתורמת רבות למשתמשים בה, ושבאמצעותה נפתח צוהר לתקשורת הדדית של מי שנעזר בה כדי לתקשר עם סביבתו, ישנה חשיבות רבה.
הנה טעימה ממגוון האפליקציות שמיועדים לילדים עם אוטיזם (חלקן בעברית), ותוכלו למצוא עוד אפליקציות דומות לאלו בכתבה נוספת שפורסמה בTheMaeker בשם '19 אפליקציות מומלצות לילדים עם צרכים מיוחדים' (רק חלק מהאפליקציות המובאות שם הן בעברית), וכן הבאתי לכם עוד התייחסות מאוד מפורטת למספר רב של אפליקציות לשימושים שונים.
ולסיום, מי שמעוניין, תוכלו לקרא על מחקר שבדק עד כמה הורים לילדים שסובלים ממוגבלות התפתחותית היו שבעי רצון מהשימוש שעשו ילדיהם בטבאלטים.