השיטה לפיתוח היכולת האישית
STEP היא שיטת טיפול לילדים בגילאי 7-13 המבוססת על ביצוע תרגילים מיוחדים (תרגילי עיניים, תרגילי קואורדינציה ושיווי משקל), ומיועדת לתת מענה בשיפור תפקודי הלמידה שלהם, ביכולת ריכוז טובה יותר, בשיפור המיומנויות החברתיות שלהם, ואף בתחום הספורט ניתן לראות ששיטה זו משפרת את הביצועים.
לקריאה נרחבת יותר באשר למי מיועדת השיטה ובאלו תחומים היא יכולה לעזור – בלינק הזה.
שיטה זו שמה דגש רב על נושא הצרבלום (המוח הקטן/מוחון) שבמוח האדם, שנמצא שיש לו חלק חשוב מאוד בביצוע של תנועות מוטוריות, בקואורדינציה ובעל תפקיד חשוב ביציבה ושיווי משקל.
כל אלו משמעותיים ביותר בטיפול במגוון התחומים ש – STEP מסייעת בהם כפי שהצגתי לעיל, מאחר וישנו קשר כפי שהספרות המחקרית מראה בין לקויות למידה לבין קשיים בקואורדינציה (כתבתי על כך גם בהרחבה בהקדמה של לקויות הלמידה – חלקים א'+ב').
על כן התרגילים המובצעים על פי תוכנית טיפול זו של STEP, קשורים לעבודה על איזור זה במוח (לצרבלום) – כפי שניתן לראות בסרטון ההסבר אודות התוכנית הטיפולית שלהם (בסרטון זה תמצאו עוד הסבר נרחב על שיטה זו).
לשם התרשמות נוספת, תוכלו לצפות בסרטון המביא דוגמא ל- CASE STUDY שנערך בבית ספר יסודי ובו נעשה שימוש בשיטה זו, כולל פירוט הבעיות עימם התמודדו הילדים ועל התוצאות המוצלחות שלהם שהראו שיפורים מבחינה אקדמית – בקריאה, בשיפור כתב היד, בחשבון, וכן שינויים שנצפו בהתנהגות, בביטחון העצמי ועוד.
תוכלו גם לשמוע את עדויותיהם של הילדים אשר עשו שימוש בתרגילים המוצעים בתוכנית זו ובאלו תחומים הם חוו שיפור וכן על התרשמותם של ההורים מהשינויים שחלו אצל ילדיהם בעקבות השימוש בתרגילים אלו.
והבאתי לכם גם את נקודת מבטם של אנשי החינוך בהתייחס לשיטה זו – את דבריה של מנהלת בית ספר (שהייתה גם מורה לשעבר), את דבריה של מורה לחינוך מיוחד אודות ההצלחה הניכרת של אותם התלמידים בתוכנית הזו ואלו יכולות אקדמיות הם שיפרו, ומורה אחרת שמדברת על השינויים שחלו אצל תלמידיה מבחינה חברתית.
אומנם את השיטה הטיפולית הזו לא ניתן למצוא בארצנו, אבל בהחלט אפשר ללמוד מהאלמנטים השונים המובאים בתוכנית זו של הטיפול, וליישם אותם או את מקצתם כבר מגיל צעיר, ואפילו במרחב הביתי, וכל שכן באמצעות השתתפות בחוגים שונים ששמים את הדגש על נושאים אלו של שיווי משקל וקואורדינציה, ומפתחים אותם.
ועל אף ששיטה זו מיועדת למי שמתקשה בלימודים, לשיפור הריכוז, ועוד, אך הייתי אומרת שעוד מתקופת הגן, וגם ללא קשר ללקויות כלשהן, תרגילים כאלה ואחרים המיועדים לשפר את שיווי המשקל ולפתח את הקואורדינציה, יכולים רק להועיל ואולי אף להקטין את הקשיים שיכולים להתעורר בשנים המאוחרות יותר בתקופת בית הספר.