חלק זה מיועד לכל הורה/מטפל/איש חינוך וכל אדם באשר הוא, שזקוק באופיו לסימוכין מסוים/הוכחה באשר לאמיתות הדברים, ולכן השתדלתי לתת ייצוג הולם – מדעי ו/או מחקרי ו/או דעות נוספות של אנשים התומכים בכך, למחשבותיי, לדעותיי, ולהפנות אתכם למספר כתבות וסרטונים שמתקשרים לכל מה שכתבתי עד כה בפוסט נרחב זה.
ואתחיל בדבריה של חוקרת המוח, ד"ר נאוה ד"ר נאוה לויט בן נון שהתפרסמו ב"כלכליסט" על החשיפה הגוברת וההולכת של הילדים שלנו למסכים וכיצד זה פוגע במוח המתפתח שלהם, ותוכלו לראות אותה גם בסרטון בו היא מדברת על נושא זה בצורה שאותי באופן אישי היא מרתקת, ואף על המלצותיה השונות איך לפתח את המוח, כולל על כיצד מערכת החינוך להתנהל (החל מדקה 12:32).
בהקשר לכך, הבאתי לכם כתבה מאוד חשובה בה מדברים בין היתר על עד כמה לסביבה הלימודית של הילדים בכיתה יש השפעה גדולה מאוד על הישגי התלמידים ומה ניתן לעשות אפילו בהעדר תקציב גדול, ותוכלו לצפות אף בסרטון המדבר על כך.
בנוסף, תוכלו לצפות בסרטון שמסביר בצורה נהדרת על הצורך בשינוי שיתקיים בתוך מערכת החינוך, ועד כמה מערכת החינוך כלל לא השתנתה בעשורים האחרונים, בעוד שעולמנו השתנה והתקדם עד מאוד מבחינות רבות – מבחינת המדע והרפואה, מבחינת הטכנולוגיה, ובהכרח בני האדם השתנו גם הם בעיקר בשל כל השינויים שהתרחשו מסביבם.
ואין שום סיבה שדווקא מערכת החינוך שהיא כה חשובה, דווקא היא מכולם לא תשתנה, ושרק דרך תנועה חוקרי מוח ואנשי חינוך טוענים שבעצם ניתן ללמוד, כמו שרק דרך תנועה קדימה, אפשר להמשיך להתפתח כפי שהעולם התפתח עד כה, ואת זה יש ליישם גם בהוראה בכיתות – למידה תוך כדי תנועה.
כמו כן, בהמשך לנושא תנועה ולימוד, הבאתי לכם התייחסות באשר לדוגמא אפשרית, שונה אומנם מהרגיל אבל מוצלחת לא פחות, על איך אפשר להטמיע אצל הילדים את החומר הלימודי בדרך כיפית ומהנה, וגם "על הדרך" לשפר את הקשב והריכוז שלהם – כפי תוכלו לקרא בכתבה על "האקדמיה לקרקס".
בנוגע לחשיבות קבלת הדרכה הורית, אני מביאה לכם את מאמרו של פרופסור רולידר – "ילדים עם הפרעות קשב לפני שהולכים לטיפול", ותוכלו להקשיב גם להרצאתו הנהדרת בעיני שאומנם בחלקה היא מיועדת לאנשי חינוך, אבל ישנה גם המלצות להורים, ובכלל אותם העקרונות המובאים בהרצאה מתאימים גם ליישום על ידי ההורים: "ליקויי למידה- ניתוח וטיפול התנהגותי (ABA) לילדים הסובלים מהפרעות וליקויי קשב וריכוז".
בנוסף, בהקשר של אבחון של הפרעות קשב וריכוז, תוכלו לראות את הסרטון המדבר על כך שהפסיכיאטר האמריקני, ליאון אייזנברג, מי שהגה את הפרעת הקשב והריכוז, התוודה לפני מותו כי הפרעת קשב וריכוז לא באמת קיימת, אלא היא מחלה מומצאת, ותוכלו גם לקרוא על כך גם בדבריו של ד"ר ריצ'ארד סול, נוירולוג אמריקאי בכתבה שפורסמה בYnet.
בנוגע לחשיבותה של תזונה מאוזנת, תוכלו להקשיב להרצאתו של ד"ר ניר ברוש, ובין יתר הדברים הוא מדבר גם על השפעתה של הצפייה בטלויזיה ובכלל של המדיה הקיימת על הילדים.
באשר לחשיבותה של שעות שינה מספיקות לילדים, תוכלו לקרוא על הקשר הקיים בין שינה לא מספקת לבין בעיות בהתנהגות וקשיים בקשב ובריכוז, וכן תוכלו להמשיך לקרוא על אותם נזקים ששינה עם טלוויזיה יכולה לגרום לילדים שלנו.
תוכלו להרחיב עוד את קריאתכם על נושא חשוב מאוד זה של השינה במאמר "מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים", וכן תוכלו בעצמכם להתרשם מהקלות בה יכולים בטעות לאבחן בצורה שגויה בעיות הנובעות מחוסר מספק בשינה ולקרוא לזה בשם "הפרעות קשב וריכוז".
ולכל מי שמעוניין בטיפולי רפואה משלימה, תוכלו לקרא על מגוון דרכים נוספות שיכולות לעזור למי שסובל מהפרעות קשב וריכוז, שם כתוב במקומות רבים שמקור הבעיה יכול להיות רגשי, חושי, בעיה הקשורה בתפקודו של המוח וביכולות המטוריות של הילד, או אפילו כתוצאה מתזונה לקויה.
כלומר זהו עוד סימוכין לכך שנקיטה בשיטת שונות יכול לעזור לילדים אלו, והחלופה של טיפול תרופתי, לא רק שעלול לייצר בעיות נוספות אחרות שלא היו קודם לכן, אלא גם עלול להחריף את הסימפטומים עצמם, ולכן צריך לחשוב טוב טוב לפני שמחליטים לתת לילד טיפול תרופתי, כי בהחלט יש דרך אחרת!