קושי אחד שלא מטופל← עשוי ליצור קשיים רבים אחרים!
ברור היום יותר מתמיד שאנו חיים בעידן גלובלי, שזה אומר שלא רק שאנחנו קשורים האחד לשני, אלא אנחנו גם תלויים האחד בשני – כלומר קיים קשר ויחס של השפעה של דבר אחד על דבר אחר.
אחת הדוגמאות שממחישות זאת היטב היא מתגלות היום גם בתחומי הרפואה והמדע. חוקרים בתחום של חקר המוח מדברים על כך שהחלקים השונים המרכיבים את המוח – מחוברים וקשורים זה לזה, ולכן פגיעה באיזור אחד יכולה להשפיע על התפקוד של איזור אחר (מי שמעוניין יוכל למצוא הסבר לכך בסרטון "רשתות מוחיות – שלם עולה על סך חלקיו – ד"ר נאוה לויט בן נון").
אז מה הקשר בין כל זה לבין התחום ההתפתחותי אצל ילדים?
דווקא מסיבות אלו שכל דבר קשור האחד לשני, יש לעשות בנתון זה שימוש!
ולכן נדרשת במערכת החינוך התייחסות, ראייה וחשיבה רב מערכתית בעבודה הטיפולית – ההתפתחותית שיש לעשות עם ילדים שמגלים קשיים מסוימים, שאם לא כן, לא נביאם לתפקוד שלם יותר, ואף ללא טיפול מתאים לקשיים שעולים, יכולים להתפתח גם קשיים נוספים בתחומים אחרים.
דוגמא להתייחסות רב מערכתית שכזו, שנועדה לחזק ולשפר את פעילותן של המערכות השונות שפועלות בגוף האדם ואשר אחראיות להביאו לתפקודו האופטימלי, אנו רואים למשל בעבודת השיקום שנעשית עם אנשים שעברו אירוע מוחי.
בתהליך השיקום איתם נעשית עבודה מאומצת ואינטנסיבית תוך מתן התייחסות רב מקצועית מתחומי טיפול שונים – שנדרשים כולם כדי לשקם את מי שעבר אירוע מוחי או כתוצאה מחבלה במוח וכיוצ"ב.
המטופל, בהתאם לחומרת הפגיעה, זוכה לטיפול מעולם שלם של תחומים –סיעוד, נוירולוגיה, פיזיותרפיה, קלינאי תקשורת, ריפוי בעיסוק, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה שיקומית, הידרותרפיה, ועוד, ואם מדובר גם בילד אז אף גם מתחום ההוראה של החינוך המיוחד.
קבלת העזרה השיקומית מכל התחומים הללו מטרתן – לאפשר לו להשתקם עד כמה שניתן באותן יכולות אשר נפגעו, ולחזור למקומו הטבעי בביתו ובקהילתו כפי שהיה טרם הפגיעה המוחית ,שם ימשיך בעבודתו השיקומית במסגרת הקהילתית.
התייחסות רב מערכתית ועבודת צוות רב מקצועי אנו רואים בצורה משמעותית יותר במסגרות של החינוך המיוחד, שם מביאים הלכה למעשה את הביטוי לכך לכל הילדים אשר נמצאים בגן ו/או בבית הספר, אך צורת עבודה צוותית ורחבה שכזו, שנותנת מענה רחב ומותאם אישית לתלמידים שזקוקים לכך, ובמסגרת בית הספר, לא רואים אותה במערכת החינוך ה'רגילה', ואני תוהה, מדוע התייחסות טיפולית רב תחומית שכזו, שמביאה עימה ראייה התפתחותית כוללת, לא קיימת החל מהמסגרת של גני הילדים ובתיקצובו של משרד החינוך?
אז תארו לעצמכם, מה יכולה להיות ההשפעה של אותה השקעה איכותית שכזו בילדים שלנו במערכת החינוך? לקריאה על כך אתם מוזמנים לעשות בהמשכו של הפוסט: כיצד התייחסות רב מערכתית ומותאמת אישית ישפיע לטובה על הילדים שלנו?