הדרך לשיפור תפקודי למידה
על תרגילי המוח כתבתי בצורה מפורטת יותר בקטגוריה של הלקות השפתית – אתם מוזמנים לעיין בחומר המובא שם שיכול גם לסייע למי שסובל מלקויות למידה כי ישנו קשר בין לקויות למידה ללקויות שפה (לקריאה על כך – בסוף חלק א' של דברי ההקדמה ללקויות למידה – "קואורדינציה, למידה והתנהגות") , וכעת אתמקד בהם בהקשר ללקויות למידה.
כפי שכבר כתבתי, תרגילי המוח הם חלק מתחום שנקרא קינסיולוגיה חינוכית, וישנו מאמר מאוד טוב בשם "טיפול בלקויות למידה בשיטת הקינסיולוגיה" שמסביר על הטיפול בלקויות הלמידה באמצעות השימוש בתרגילי מוח.
ישנם תרגילי מוח ספציפיים שמותאמים יותר לעבודה עם לקויי למידה מאחר והם מאפשרים עבודה בו זמנית של שתי ההמיספירות – דבר שמביא לשיפור בין היתר גם בתיפקודי הלמידה, כמו התרגול בהצלבה (תרגיל זה נקרא גם זחילה בהצלבה). (בסרטון עצמו יש לראות החל מדקה – 00:13 ועד 00:30, ויש לשים לב לתירגול עצמו בלבד, ללא קשר למה שהם אומרים תוך כדי התירגול).
תוכלו לקרא עוד על החשיבות שבתרגילי ההצלבה למי שסובל מלקויות למידה ובמאמר נוסף – דיסלקציה (לגלול עד לחלק 1 – קבוצת הילדים שיש להם בעיית זיכרון ושליפה).
דוגמא נוספת לתרגיל מוח שיכול לעזור לקדם ילדים עם לקות למידה נקרא "שמיניות עצלות לעיניים" שגם בו יש את האלמנט של שילוב הפעילות בין שתי ההמיספירות של המוח.
תרגיל מוח נוסף למי שסובל מלקות למידה הוא השרבוט הכפול. אני מצרפת לכם מצגת המסבירה על כל התועלות שבתרגול פשוט ונחמד זה, וכן לנוחיותכם סרטון המדגים את אופן ביצוע התרגיל.
לקריאה נוספת על תרגיל זה ותרגילי מוח נוספים שמתאימים למי שסובל מליקויי למידה, לשיפור הריכוז, לשיפור היכולות השפתיות, שיפור הזיכרון, שחרור ממתחים ועוד, בלינק הזה.
לפתוח את הבוקר בבית הספר עם תרגילי מוח
בשל התרומה הרבה שיש לביצוע תרגילי המוח בשיפור יכולות הלמידה, מערכת החינוך של מדינת ישראל השכילה להבין שיש להכניסה גם למסגרות החינוך שלה כדוגמת מה שמתרחש בבית הספר "כוכב הצפון" שבאשקלון.
בבית ספר זה התלמידים עושים שימוש בתרגילי המוח השונים כחלק ממסגרת הלימודים היומיומית כפי שתוכלו לראות בסרטון שלפניכם.
למי שמעוניין בקריאה נרחבת יותר אודות בית ספר "כוכב הצפון" באשקלון ועל החזון שלו – מוזמן לעשות זאת פה בלינק.
ביצוע תרגילי המוח מביא לשיפור היכולות הלימודיות אצל ילדים אשר התקשו בבית הספר, כמו שתוכלו להתרשם מעדותה של אמא לבת שהתמודדה עם לקות למידה, או מדבריה של אמא שמספרת על השיפור שחל אצל בנה ביכולת הריכוז שלו במעקב אחרי הוראות שניתנות בכיתה, על השיפור שלו בציונים וגם מבחינה חברתית.
בנוסף, אני רוצה להביא לכם דוגמא נוספת, אחת מיני רבות, שלא קשורה באופן ספציפי לנושא של לקויות למידה, אבל מראה את התוצאות המדהימות של השימוש בתרגילי המוח – שבמקרה זו בוצעו יחד עם תרגילי תנועה לפי מקצב (Rhythmic Movement), כמו בדוגמא של ילד שהיה משותק בחלק מגופו, ועל השיפור הניכר שחל במצבו.
נושא זה של תרגילי מוח אף נלמד במוסדות להשכלה גבוהה שונים כדוגמת מכללת וינגייט, מכללת אורנים, ועוד דוגמא לנושא זה שנלמד בהקשר של לקויות למידה ניתן למצוא בפירוט תכני הקורס של מכללת מהות (אם תגללו למטה תוכלו לראות שאחד השיעורים שם הוא של "קינסיולוגיה חינוכית – תרגילי מוח").
גם הרשת מלאה בסרטונים שמדגימים תרגילי מוח שונים בהקשר זה של לקויות למידה, למשל בסרטונים: Dyslexia Exercises וב–Dyslexia -Brain Breakfast exercises to motivate young dyslexic kids.