ללמד את המוח לעבוד טוב יותר
נוירופידבק היא שיטה טיפולית אשר מביאה לשיפור התפקוד המוחי של המטופל, כשהתהליך כולל שימוש במשוב (=פידבק) שהמטופל מקבל באשר לפעילות החשמלית שמתרחשת במוחו. ואופן התגובה של המטופל עצמו למשוב שקיבל (אם הוא בוחר לפעול בהתאם להנחיות של הטיפול), באמצעותה יכול להתרחש השיפור בתפקוד המוחי שלו.
לשם מדידת הפעילות החשמלית במוחו, מחברים את המטופל למכשיר EEG שתפקידו להראות את פעילות גלי המוח שלו. באופן זה, תוך כדי הטיפול, מקבל המטופל פידבק, כלומר, משוב באשר לפעילות המוחית שלו.
משוב חיובי ינתן למטופל כאשר גלי המוח שלו פועלים בכיוון הרצוי בעבורו, ואותה תגובה חיובית שהוא יקבל = אותו משוב חיובי, תפקידו הוא לגרום לו להמשיך להתמיד באותו כיוון רצוי, כלומר שימשיך לייצר פעילות מחוית רצויה.
ומנגד, הוא יקבל משוב שלילי כאשר הוא לא יצליח להתמיד בכיוון הרצוי בעבורו, כלומר הוא יקבל משוב שלילי כאשר פעילות גלי המוח שלו לא תהיה בכיוון הרצוי בשבילו, וגם אז, המשוב השלילי שיקבל, יאפשר לו הזדמנות באותו הרגע לתקן את הפעילות המוחית שלו.
באמצעות שני המשובים הללו, הוא בעצם מאמן את מוחו להגיע לפעילות המוחית הרצויה, כלומר הנכונה והטובה בעבורו.
בשיטת טיפול זו לא נדרשת התערבות תרופתית, וזו גם לא שיטה פולשנית (חודרנית). שיטה זו גם מותאמת באופן אישי לכל מטופל ומטופל, מאחר והיא מתבססת על מדידת הפעילות המוחית שלו עצמו, שבוודאי שונה היא משל אדם אחר. וזו הסיבה שהיא מותאמת אישית כיוון שכל אדם זקוק לכיוונון אחר בכדי להגיע לפעילות המוחית הרצויה בעבורו בלבד.
לצד היתרונות הללו, החיסרון הבולט ביותר שבשיטת טיפול זו היא משך הזמן שנדרש בכדי לטפל בבעיות השונות, כך שמספר הטיפולים משתנה מבעיה לבעיה (תוכלו לקרוא על כך בויקיפדיה, תחת תת הכותרת של "מגבלות השיטה"), ובנוסף, התאמה לא נכונה של הטיפול למטופל, יכול לגרום לתפקוד יתר באיזור המוחי שצריכים להוריד את עצומת פעילותו , וההפך – זה יכול לגרום למצב של תת תפקוד באותו איזור שצריכים דווקא להגביר את עוצמת פעילותו.
את השימוש בנוירופידבק אפשר למצוא במגוון בעיות ותחומים – בהפרעות קשב וריכוז, באפילפסיה, באוטיזם, בהתמכרויות, דכאון ועוד, ונמצא גם שימוש בטכנולוגיה זו בקרב ספורטאים, מוזיקאים ורקדנים.
להכין את המוח ללמידה
בהתייחס לנושא השפתי, אומנם לא היה על זה הרבה מידע, אבל מצאתי דבר מעניין שדיברה עליו קלינאית תקשורת שעושה שימוש בנוירופידבק בקליניקה שלה, כחלק מעבודתה הטיפולית כקלינאית תקשורת.
היא משתמשת בטכנולוגיה זו של הנוירופידבק לפני הטיפול עצמו, כאשר מטרת השימוש בנוירופידבק לפני הטיפול שלה כקלינאית תקשורת היא להכין את המוח של המטופל ללמידה של מיומנות חדשה, כמו למשל המיומנות השפתית, ורק אז כעבור 10-15 דקות מהשימוש בטכנולוגיית הנוירופידבק, מתחילה הפגישה הטיפולית שלה כקלינאית תקשורת.
היא מוצאת שזה תורם ומסייע מאוד להתקדמות בפן השפתי ותוכלו להתרשם מדבריה שהובאו בסרטון זה.
על נושא זה של הטיפול בנוירופידבק כמכין את המוח ללמידה, תוכלו לקרוא גם בכתבה שפורסמה בגלובס "ללמד את המוח להתלהב". אומנם מוקד ההתייחסות בכתבה זו היא בהקשר להפרעות קשב וריכוז, אך העיקרון בטיפול הוא זהה, וחשוב לי לחזק את זה בהקשר להיבט השפתי וכיצד השימוש בטיפול בנוירופידבק יכול לעזור בכך.