דפי האתר

דף הבית: לחצו לקריאה
אודות: לחצו לקריאה
לקות שפתית: לחצו לקריאה
אוטיזם: לחצו לקריאה
לקויות למידה: לחצו לקריאה
הפרעות קשב וריכוז: לחצו לקריאה
תקנון שימוש: לחצו לקריאה
בלוג שווה מחשבה: לחצו לקריאה
החבר המדבר לחצו לקריאה
מפת אתר:לחצו לקריאה

הסתכלות חדשה על התפתחות

כאן תמצאו מידע בתחום החינוך והתפתחות הילד, מחשבות שלי בנושאים אלו, וכל מיני דברים נחמדים שנתקלתי בהם ושרציתי שגם אחרים יחשפו אליהם, וישמשו אתכם ההורים, המטפלים, אנשי החינוך וכל מי שמעוניין. אני מקווה שיום אחד מישהו יוכל לעשות שימוש בתוכן זה. שווה מחשבה...

פוסטים נבחרים
  • מה הקשר בין שיווי משקל לחרדה?
  • לצעוד בדרך חדשה
  • חינוך לכולם במקום "חינוך מיוחד" – אופציה חינוכית אמיתית
  • סימוכין ברשת – הפניות לכתבות, סרטונים ומאמרים שונים
  • על הפרעות קשב וריכוז
מצאו אותנו בפייסבוק
‏שיטות פורצות דרך בהתפתחות הילד - path2balance.co.il‏

לשאלות פנו אלי בפייסבוק

  • Facebook
  • Facebook
  • YouTube
path2balance
  • דף הבית
  • אודות
  • לקות שפתית
  • אוטיזם
  • לקויות למידה
  • הפרעות קשב וריכוז
  • תקנון שימוש
  • דף הבית
  • אודות
  • לקות שפתית
  • אוטיזם
  • לקויות למידה
  • הפרעות קשב וריכוז
  • תקנון שימוש
אבחון שגוי – התעלמות מהרקע התרבותי
ראשי » הסתכלות חדשה על התפתחות - שווה מחשבה... » אבחון שגוי – התעלמות מהרקע התרבותי
path2balance
  • דף הבית
  • אודות
  • לקות שפתית
  • אוטיזם
  • לקויות למידה
  • הפרעות קשב וריכוז
  • תקנון שימוש
  • דף הבית
  • אודות
  • לקות שפתית
  • אוטיזם
  • לקויות למידה
  • הפרעות קשב וריכוז
  • תקנון שימוש

אבחון שלא מותאם תרבותית - מעוות את המציאות וגורם נזק לילד

post_7

נוסף על מה שכתבתי עד כה, האבחון של הפרעת קשב וריכוז יכול להיות שגוי עוד מכמה סיבות נוספות – יכול להיות שבעצם מוקד הבעיה הוא בויסות חושי או בעיבוד החזותי (ארחיב על כך בהמשך בפוסטים נפרדים), או במקרים רבים אחרים, קיימת תופעה של אבחון יתר ואבחונים שגויים בשל פערים תרבותיים שאין מתייחסים אליהם ממש אנשי המקצוע בחברה הישראלית.

התוצאה של אותם אבחונים שגויים – שהם נחווים לכן בטעות כבעיות קשב וריכוז או כבעיות התנהגות ו/או כלקויות התפתחותיות אחרות, כפי שניתן לראות באחוז המאובחנים הגבוה שיש בקרב ילדים בקהילה האתיופית, ובכלל בריבוי המקרים של ילדים אתיופים בעלי צרכים מיוחדים (מופיעה בעיקר בתת הכותרת "והפתרון הנוסף: לשלוח לחינוך מיוחד").

בנוסף, חוסר ההתייחסות לנושא התרבותי ממנה הילדים הגיעו, גורם לאבחוני יתר שמביאים בסופו של דבר להשמתם בחינוך המיוחד. כך למשל השפלת מבט או מצב בו הילד לא מישיר מבט אל המבוגר, שנובע מהפן התרבותי ממנו הוא הגיע, מתפרש פעמים רבות בטעות כבעיה תקשורתית או כבעיה רגשית וכיוצ"ב, ועל כן השמתם במסגרות של חינוך מיוחד הוא גבוה, כאשר בפועל זהו לא מקומם, ונעשה להם בכך עוול גדול מאוד, בפרט כאשר מדובר על אוכלוסייה יותר חלשה שבמקרים רבים אינה מבינה בדיוק במה מדובר ומהם ההשלכות של הדברים, ושלא יכולה להתמודד אל מול החברה הישראלית השלטת והחזקה.

נמצא גם שבקרב הקהילה האתיופית, אותם ילדים שיש להם קושי אקדמי, מופנים בתדירות גבוהה מידי לאבחונים מבלי לקחת בחשבון את העובדה שהוריהם אינם דוברי השפה העברית, ואף אם כן הם דוברי השפה, לא תמיד היא שגורה בפיהם בצורה טובה ונכונה, ואי לכך הם אינם יכולים לעזור לילדיהם בשיעורי הבית.

ומצבם של הילדים מוחרף בשל זה מבחינת הרמה הלימודית שלהם, וגם בשל העובדה שמתן סיוע פרטי קשה להם לתת מהבחינה הכלכלית, וכל זה יכול להוביל לכך שילדים אלו יתחילו להפריע בבית הספר כי אינם יכול להשתתף בשיעורים כיתר התלמידים.

והתוצאה של כל זה, שאנחנו עדים לכך ששיעור הילדים יוצאי הקהילה האתיופית שנמצאים בבתי ספר לחינוך מיוחד או עם תווית של חינוך מיוחד הוא גבוה, כאשר בפועל אם היו מקבלים את ההזדמנות האקדמית המתאימה וסיוע מצד בית הספר, היו יכולים לשפר את תפקודם הלימודי ולא היו מגיעים לחינוך המיוחד.

אז לנוכח פני הדברים הללו, עולה בתוכי השאלה, האם מישהו מהמטפלים ו/או מהמאבחנים עצמם היה מסכים לכך שיאבחנו אותו או את בני משפחתו או את כל מי שקרוב אליו בכלים שאינם מתאימים?? ואם הוא לא היה מוכן לכך, אז למה לעשות זאת למישהו אחר? ובכלל, למאפיין התרבותי יש חשיבות עצומה, ואיך אפשר להקל ראש בנתון משמעותי שכזה?

התעלמות מהרכיב התרבותי בביצוע אותם אבחונים, היא פגיעה מהותית באותם ילדים, שהרי תוצאות האבחונים הללו לעיתים רבות מידי חורצים גורלות בשל השמתם בחינוך המיוחד.

ואפילו אותם ילדים שלא מגיעים לחינוך המיוחד, אבל בשל חוסר התייחסות לפן התרבותי שלהם, מן הסתם תוצאות האבחון לא עומדות לטובתם, אך אף אחד לא באמת מטיל ספק בהן שאולי הן שגויות או מוטעות, ומקבלים אותן כפי שהן, ומטבע הדברים, זה גורר אחריו התייחסות מאוד מוטה ומסוימת מצד המערכת החינוכית, שהרי הם אובחנו הלכה למעשה כבעלי קשיים כאלה ואחרים.

אך בפועל התוצאות הללו לא משקפות בצורה מהימנה כלל וכלל את מה שמיוחס להם.

ומעבר לפגיעה הבסיסית באותו ילד שלא מאמינים שהוא יכול, שהוא מסוגל, שהוא בסדר, שעם מתן עזרה ותמיכה בו הכל כן יסתדר, דנים אותו למקום שהוא לא שייך אליו, מדביקים לו תוויות מסוגים שונים, ובעצם לא נותנים לו כמעט שום הזדמנות להוכיח אחרת.

ובל נשכח גם את הלחץ שמערכת החינוך ואנשי הטיפול שמסביב מפעילים על משפחתו לקבל את הטיפול התרופתי – במה חטא, פשע ואשם הילד שלוקחים אותו – ילד רגיל ככל הילדים, והופכים אותו לבעייתי, למתקשה, ללא יכול, ואף לצרכן תרופות שאף אחד לא יודע עד כמה הוא ינזק??

חשוב לי מאוד לציין שבעיות אלו קיימות גם אצל עולים מחבר העמים, אצל החרדים, אצל ערבים ובני תרבויות אחרות שנמצאות כקבוצות מיעוט בארץ, ולא רק אצל יוצאי הקהילה האתיופית, כפי שנכתב במאמר 'מדברת אל הקיר'- קלינאי תקשורת באבחון וטיפול בין- תרבותי.

בנוסף, הנושא הזה של האבחונים השגויים בשל חוסר ההתייחסות החשוב ביותר לנושא התרבותי כמו שקורה בקהילה האתיופית ובקהילות אחרות, או הגשת אבחונים לא מדוייקים בשל צורך שעולה מתוך מערכת החינוך המיוחד עצמה – להתאים את הילדים למסגרת של החינוך המיוחד באופן שבו הם דורשים זאת, ונוסף על כך נושא התיוג שמוצמד לילד, מובא גם בהרצאתה הביקורתית החשובה ביותר, שעל כל הורה לדעתי לצפות בה, של עו"ד נגה דגן-בוזגלו על כל המשמעויות של הכניסה לחינוך המיוחד, כיצד מערכה זו פועלת, ועל השפעותיה והשלכותיה על הילדים.

אז מה ניתן לעשות כדי לצמצם את היקפה של אותה "הפרעה" כדי שלא תהיה כה נרחבת? על ידי אמונה ביכולותיו של הילד ויישום בפועל של התערבויות מסוגים שונים ואשר נערכים במקביל – לחצו לקריאה על הלינק.

 

ADD ADHD אבחון יתר אבחון רב תרבותי אבחון שגוי אבחונים אימפולסיביות אתיופים בית ספר בית ספר יסודי בית ספר תיכון גישה מניעתית גן טיפולי גן שפתי דימוי עצמי הורים היפראקטיביות הפרעות קשב וריכוז הצבת גבולות התפתחות הילד זיכרון חדשנות בחינוך חטיבת ביניים חינוך חינוך מיוחד חרדים טיפולים התפתחותיים טמפרמנט ילדים בעלי צרכים מיוחדים למידה לקויות התפתחותיות לקויות למידה לקות שפתית מאפיינים תרבותיים מורים מטפלים מערכת החינוך משמעת משרד החינוך עולים מחבר העמים עיכוב התפתחותי ערבים פעילות גופנית קבוצות מיעוט קהילה אתיופית קשב קשיים בלימודים קשיים חברתיים קשיים רגשיים ריטלין ריכוז רקע תרבותי תזונה תסכולים תפיסה מרחבית
« הקודם
הבא »
חיפוש באתר
שאלות נפוצות
מהם תרגילי מוח (BRAIN GYM) ללקויות שפתיות?
גלו מה הסוד להצלחה! תרגילי מוח הם חלק מתחום שנקרא קינסיולוגיה חינוכית, והם למעשה אסופה של תרגילים מיוחדים שנותנים מענה למגוון של צרכים, ומתאימים לאנשים מבוגרים, לצעירים, לילדים, לתינוקות וכן בטיפול במגוון לקויות התפתחותיות.
מהי שיטת טומטיס לטיפול באוטיזם?
השיטה לפיתוח ההקשבה - התייחסות נרחבת אודות שיטת טומטיס תוכלו למצוא בקטגוריה של הלקות השפתית, והחומר המובא שם רלוונטי גם לכאן מאחר וניתן למצוא את הקושי השפתי גם אצל מי שסובל מאוטיזם.
הסתכלות חדשה על התפתחות - שווה מחשבה...
היה לי חשוב להביא גם בפניכם מידע בעל השפעה ומשמעות לחיים שישמש אתכם ההורים, המטפלים, אנשי החינוך וכל המתעניינים באשר הם, ומיועד להדגיש את אותם המרכיבים החשובים והנחוצים להתפתחות מיטיבה של ילדים. מוזמנים להיכנס לבלוג
אודות האתר

האתר מציג מגוון שיטות טיפול ללקויות התפתחותיות, אשר מתמקדות יותר במקור לבעיה ופחות בסימפטומים עצמם, ונועדו להשלים את הטיפול הקיים

הקטגוריות העיקריות

לקות שפתית: לחצו לקריאה
אוטיזם: לחצו לקריאה
לקויות למידה: לחצו לקריאה
הפרעות קשב וריכוז: לחצו לקריאה
בלוג שווה מחשבה: לחצו לקריאה
החבר המדבר: לחצו לקריאה

התחברו אלינו בפייסבוק
  • Facebook
נבנה ועוצב ע"י DIV Design & תבנית Pojo.me
כל הזכויות שמורות © 2017 | path2balance
  • Plugins Wordpress
  • Themes Wordpress
  • Documents Wordpress
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס